Sjømat i skya

sep 11, 2016Blogg, Fornøyde kunder

En av kundene som har valgt å drifte sine IT-systemer via Adcom Sky, er programvareleverandøren Maritech Systems AS. Selskapet er markedsleder innen utvikling og leveranse av forretningssystemer til sjømatnæringen, herunder verdikjedesporing og ERP-systemer til mange av de største og mest fremtredende sjømatselskapene i verden.

En av kundene som har valgt å drifte sine IT-systemer via Adcom Sky, er programvareleverandøren Maritech Systems AS. Selskapet er markedsleder innen utvikling og leveranse av forretningssystemer til sjømatnæringen, herunder verdikjedesporing og ERP-systemer til mange av de største og mest fremtredende sjømatselskapene i verden.

Historien om Maritech strekker seg tilbake til 1975, da selskapet Averøy Dataservice ble stiftet på Nordmøre. Bedriften gjorde tidlig et valg om å satse på utvikling og leveranse av programvare og datafangstløsninger for den voksende sjømatindustrien. I 1984 tok man navnet Maritech og fortsatte veksten – etter diverse fusjoner og oppkjøp siden den gang er selskapet igjen selvstendig, og har nå rundt 50 ansatte fordelt på kontorer i Oslo, Molde, Averøy, Harstad og Tromsø & Halifax i Canada.

 

Satser globalt

– Det er spennende tider, forteller administrerende direktør Arne Lie Gundersen.
– Vi har vært i bransjen i over 40 år, og opplevd både oppturer og nedturer. Akkurat nå er det svært gode forutsetninger innen norsk sjømatindustri, samtidig går den teknologiske utviklingen raskere enn noen gang. Her er det bare å satse. Vårt mål er å være en global aktør i årene som kommer.

Som et ledd i denne strategien kjøpte Maritech høsten det canadiske selskapet WiseDynamics LTD med 12 ansatte og kontor i Halifax, primært for å styrke sin globale vekst samt produktportefølje.

– Vi satser på å vokse på to måter, fortsetter Gundersen. – For det første gjennom å utvikle oss selv; vi satser aktivt på å knytte til oss kloke hoder med høy kompetanse, gjerne fra egen region. Samarbeidet med Høgskolen i Molde er av stor betydning for oss i så måte, vi har nettopp tilsatt avgangsstudenter derfra nå. Fire av våre sist ansatte er for øvrig kvinner, hvorav to utviklere – vi er opptatt av å øke kvinneandelen da vi ser at en bedre kjønnsbalanse gir bedriften merverdi i forhold til både innovasjon, produktivitet og miljø.

– For det andre er det viktig at vi styrker oss gjennom oppkjøp og geografi. Som i oljebransjen har man innen oppdrett steder i verden der man bør være til stede. Eksempler på dette er allerede nevnte Halifax, samt Seattle og Chile. På sikt kan det nok være interessant for oss å også vurdere etablering på de to sistnevnte lokasjonene.

– Apropos ekspansjon er det for øvrig hyggelig å merke seg at Glacier Fish Company i Seattle nå er blitt kunde av oss, via vår avdeling i Halifax. Det som er artig, er at det var i dette firmaet Kjell Inge Røkke begynte sin yrkesaktive karriere for en del år siden. Man kan vel si at ringen er sluttet nå, når et nytt bånd til Molde er knyttet hos bedriften?

  

Blant verdens største fagmiljøer

– En av våre største suksessfaktorer, og noe jeg er veldig stolt av, er dedikasjonen til sjømat, forteller Gundersen. – Det lukter fisk her!
Opp gjennom årene har vi prøvd oss på andre bransjer også, men nå driver vi utelukkende mot sjømatnæringen og er svært tilfredse med det. Noe som henger tett sammen med dette er naturligvis kompetanseaspektet. Vi kan ikke bare teknologi, sjømatfaget er i seg selv svært viktig. Våre ansatte har bakgrunn fra begge felt, Maritech er dessuten en bedrift hvor folk trives og blir i mange år – flere har over 30 års fartstid her, og enkelte er blant de ledende i hele bransjen. Vi er blant verdens største fagmiljøer innen vårt felt, kanskje det aller største.

Gundersen understreker samtidig behovet for kontinuerlig videreutvikling av bedriftens strategi og prioriteringer. – Selv om vi har en sterk posisjon i dag, er vi helt avhengige av å være proaktive, spesielt nå som den digitale virkeligheten endrer seg så utrolig raskt som den gjør. Det man eksempelvis ser nå, er at det skjer en vridning i markedet fra sjømatsoftware til sjømatdata, med andre ord blir evnen til å håndtere og nyttiggjøre seg av såkalte Big Data stadig mer avgjørende.

Et annet viktig eksempel er overgangen til skybaserte løsninger via Adcom Sky, som vi har et tett samarbeid med Adcom Molde om. Ny funksjonalitet i vår programvare kommer nå primært i skyen, dermed tar vi også våre kunder dit i stadig større grad. Det er det som
er fremtiden, avslutter han.

Myre fiskemottak i Vesterålen under sesong Blair Shelton                        

Blair Shelton MD Maritech Dynamics Ltd. & Arne Lie Gundersen, CEO Maritech

TEKST / Marie Gjære Gundersen
FOTO / Maritech

Send oss en melding

4 + 15 =

Relaterte innlegg

Adcom – Gir deg tid

Tid er en av de mest kostbare ressursene i norske bedrifter. Det er heller ikke tvil om at lønnsnivået i Norge krever at man arbeider så effektivt som mulig, men uten at dette får negative konsekvenser for de ansatte. Vårt mål er at bedriften skal ha både høy...

les mer
Share This