XL-bygg i Sortland

23. sep, 2013Fornøyde kunder

XL-BYGG i Sortland er som navnet tilsier, ekstra stort. Med sine sammenlagte ca 6400 kvadratmeter huser de både en stor butikk samt innendørs og utendørs lager. De har 22 faste ansatte og omsatt i 2012 for 68,2 millioner kroner. I Vesterålen, hvor de holder til, bor det mellom 30-35 tusen innbyggere, og XL-BYGG sortland er nok kanskje den største enkeltaktøren innenfor byggvare.

Hvordan skal man drive og holde styr på alle disse kvadratmeterne og millionene kan man spørre seg? Vi tok en prat med daglig lederInge Karlsen.

Vi har i lang tid hatt et godt samarbeid med Adcom Sortland som både leverer og har service på Visma hos oss. De er lokale, noesom er bra, og ikke minst – De kjenner oss og vi kjenner de. De vethva vi trenger og er gode på å gi oss de riktige løsningene for ossfor at vi skal kunne drive best mulig forteller Inge.

Vi har en IT-avdeling innad i SE-gruppen som XL bygg er en del av, men har alikevel valgt å kjøre denne biten via Adcom på grunn av den kunnskapen de innehar. Vi startet med Rubicon, og deretter var vi i en lengre prosess med å bytte når dette ble litt utdatert. I den fasen var vi innom et annet system, men valgte å bytte til Visma Global med hjelp fra partneren vår Adcom Sortland, og er i ettertid veldig glade for det. For å få en god flyt i arbeidsdagen til de ansatte og samtidig utføre god kundeservice er hjelpemidlene mange. XL-BYGG sortland kan skilte med en god kontroll på lagerbeholdningen til en hver tid ved hjelp av Visma Global, Visma Dokumentsenter og noen håndterminaler som er koblet opp mot Global.

Måten dette fungerer på er at de ansatte kan betjene kundene via håndterminalene og dermed plukke ordrer, finne lagerbeholdning og gi konkrete tilbakemeldinger til kundene til en hver tid. Dette gir oss et utrolig løft med det at vi jobber mer rasjonelt sier Inge. Vi får en klart større effektivitet og får utnyttet personalet vårt på en veldig god måte. Samtidig er det nok en trygghet for de som er på jobb å vite at alt til en hver tid er oppdatert og mobilt. I form av disse håndholdte terminalene slipper vi å springe fram og tilbake til nærmestedatamaskin for å kunne gi kundene det svaret de søker.
Det kan jo også nevnes at disse Barex-terminalene ogsåforhandles via Adcom Sortland smiler han.

For å bygge seg en flyt i arbeidet har de satt opp fargekoder i Visma Dokumentsenter, disse fargekodene benyttes til å skille status på dokumentene som ligger der. Alt fra innkjøpsfaktura til kostnadsfaktura ligger til en hver tid inne med riktigfargekode for å bedre serve oss selv og også de som skalbehandle dokumentene videre. Dette ligger for så vidt

ferdig som en funksjon i Visma, og vi har også fullintegrert

dette mot Global slik at kvotering skjer automatisk når
du har denne flyten på. Ved å faktisk benytte seg av alle mulighetene man har i en slik løsning ser vi at dette er kostnadsbesparende for oss både i forhold til ressurser og bruk av tid. Dette flytsystemet som er oppe å går gir både oss og våre regnskapsførere bedre arbeidsflyt når vi har såpass god oversikt over hva som er til behandling, og dette er viktigforteller Inge.

Fra og med 2009 startet XL-BYGG sortland med denne løsningen og er svært fornøyd med dette. Vi har et godt og stort system i bunn med Visma Global, og i tillegg så har Visma sammen med en samarbeidspartner lagd noe som heter Isobygg. Dette ligger på toppen og er spesialtilpassetbyggevarebransjen, og det er helt klart en fordel for oss medså store lokaliteter. Med noen få klikk kan vi få full tilgang til lagerbeholdning og ordrer uansett hvor vi befinner oss på området, og dette er en klar fordel forteller Inge.

Samtidig skal det også nevnes at det er viktig med god grunndata fortsetter han. Disse grunndataene kommer
fra systemet NOBB, som er et vareregister vi brukergjennomførende som en struktur. Her registreres alle varermed NOBB varenummer, og dette er viktig for at alt skal fungere optimalt.

Alt i alt kan vi konkludere med at løsningene som AdcomSortland leverer til XL-BYGG Sortland absolutt bunner ut i Adcoms nye slagord ”vi gir deg tid” og dette er noe Adcom vil fortsette å jobbe etter i mange år. XL-BYGG Sortland er et prakteksemplar på utnytting av de beste mulighetene på markedet. De ansatte har en god arbeidsflyt og kan utføre utsøkt kundeservice i form av å gi kundene konkrete svar til en hver tid.

TEKST / Adcom Norge
FOTO / XL-bygg Sortland

La oss ta en prat om hvordan du kan spare tid

Stein Andre er it-konsulent i Molde og har jobbet med Microsoft i 10 år. Han er en kløpper i Office 365 sine løsninger, og har alltid et smil på lur.

Relaterte innlegg

Samle alt i Teams

Samle alt i Teams

Bli ferdig med interne eposter, hundre portaler med egne passord og uendelige versjoner av samme fil. Nå skjer alt i Teams. Vår klare oppfordring framover er derfor: bli venn med Teams. Bruk det for det det er verdt, og la hverdagen umiddelbart bli mer sømløs og mindre støyete!

les mer
Sånn kan du enkelt digitalisere!

Sånn kan du enkelt digitalisere!

I januar 2019 fikk vi en egen digitaliseringsminister, alt for sent hevder mange. Hva kan du gjøre for å henge med på den svært omtalte digitaliseringen?

les mer
Share This

Liker du det du ser?

Del det med vennene dine da vel!