Samfunnsbygger med suksess i Narvik

jun 7, 2016 | Fornøyde kunder

Noen mister jobben. Noen blir sykemeldte. Agenda har som mål at alle skal komme seg tilbake i arbeid.

Noen mister jobben. Noen blir sykemeldte. Agenda har som mål at alle skal komme seg tilbake i arbeid.

Agenda AS er en arbeidsmarkedsbedrift i Narvik. Deres viktigste oppgave å hjelpe alle, som av ulike årsaker står utenfor arbeidslivet, tilbake i jobb. Arbeid gir individuell frihet, økonomisk trygghet og muligheten til å realisere sitt potensial. De har en omfattende kurs- og opplæringsvirksomhet samt tilknytning til gode og varierte bedrifter innenfor det private og offentlige næringslivet i regionen. Vi har tatt turen innom Inis Ivarsson, daglig leder i bedriften, for å høre mer om hva som er hemmeligheten bak deres suksess.

Med over 230 personer i arbeidsrettet kvalifisering er det mye som skal stemme i den daglige driften. Ved å samle flest mulig tjenester hos Adcom Narvik opplevde vi tidlig fordelen med å ha én leverandør som har totalansvaret og kan hjelpe oss med alt fra serverløsning til mobiltelefonene vi bruker i daglig kommunikasjon. Adcom har også bistått oss i prosessen med å bli mer fremoverlent, og å ta i bruk ny teknologi for å gjøre arbeidshverdagen vår bedre. Dette bidro til store besparelser for Agenda rett fra start. Det er alltid betryggende å vite at rett kompetanse og hyggelige folk er tilgjengelig bare en telefonsamtale unna, sier Inis.

Alle kan bli utsatt for en ulykke eller at man får en sykdom som gjør at man faller utenfor arbeidslivet.
Vi møter alle typer mennesker, alt fra ufaglærte til høyt utdannede jobbsøkere. Når en person har vært i systemet til NAV, på grunn av sykdom, sykemelding, arbeidssøker eller annet, kan de komme inn under Agenda. Det første veilederne i bedriften gjør er å kartlegge den enkeltes styrker og muligheter.

Man skal ikke være lenge ute av arbeidslivet før det går ut over både selvtillit og selvfølelse. Tanken om at man ikke kan noe, kan raskt komme. Men faktum er at alle har kompetanse og erfaring som er nyttig videre. Er man ufaglært og har jobbet i butikk, har man blant annet styrker som kundeservice, HMS og en del datakunnskap.

Når styrkene er avklart, begynner jobben med å finne en bransje hvor personen selv er motivert til å jobbe innenfor. Agenda har et godt samarbeid med næringslivet, som tar imot jobbsøkere som vil tilbake til arbeidslivet.

Agenda tilbyr også kurs til de som allerede er i jobb. Det stilles stadig større krav til digital kompetanse i blant annet omsorgs- og logistikkbransjen, noe arbeidsmarkedsbedriften forsøker hjelpe arbeidstakerne med å mestre. Alle kan få problemer som gjør at man står fast i arbeidslivet. Agenda er et springbrett for å komme seg videre.

 

«Tilslaget var på kvalitet! Dette er vi veldig stolte av og viser at vi leverer gode tjenester»

 

Inis har erfaring med dette å komme seg videre. Når hun startet i bedriften i 2008 var Agenda nesten konkurs. I løpet av de påfølgende årene har hun, med hjelp fra sine ansatte, tatt viktige og riktige grep som har gjort at de nå har dekket inn alle tap, og sitter på en stabil egenkapital. I 2015 leverte de et årsresultat på 2,9 millioner.
Agenda deltok nylig i en større anbudskonkurranse utlyst av NAV Nordland og ble i midten av mai 2016 utnevnt som vinner. Dette bidrar til å trygge arbeidsplasser i bedriften, sier Inis. Vel så morsomt som å vinne anbudet var måten de vant på. Tilslaget var på kvalitet! Dette er vi veldig stolte av og viser at vi leverer gode tjenester.

For å levere gode tjenester er vi avhengig av systemer som fungerer. Adcom Narvik hjelper oss med å modernisere måten vi arbeider på. Vi kjører full pakke med Office 365, Skype for Business, Outlook og e-post i skyen. SharePoint er et område Agenda har satt større fokus på. Her har Adcom hjulpet oss med å utvikle både apper og digital temakalender. Dette er systemer som har økt vår produktivitet og satt oss i førersete hva gjelder moderne arbeidsform. Dette synes vi er veldig spennende og vi er i dialog for å se på hvilke andre områder SharePoint kan hjelpe oss med i fremtiden. Vi føler oss trygge på at vår leverandør tar vare på våre interesser slik at vi har frihet til å ta fatt på våre oppgaver – å hjelpe andre,
avslutter Inis.

Likte du det du leste og vil ha mer? Fyll ut skjemaet under da vel!

* indicates required

Relaterte innlegg

Kan du motta Efaktura?

Får du fremdeles faktura i posten som må legges inn for hånd? Pønsje, pønsje, pønsje, pønsje…Ikke bare halverer du kostnadene med å bruke elektronisk faktura, men tenk på all arbeidstiden det frigjør for dine ansatte som kan benyttes til noe mer verdiskapende?

les mer

Unngå virus, ikke stol på alt du leser

Hvordan unngå virus, malware og hacking? Vi har alle hørt om disse luringene som sender mail med linker man absolutt ikke bør trykke på sant? Her er våre tips for å unngå å trykke rett i fella.

les mer
Share This

Liker du det du ser?

Del det med vennene dine da vel!