Økonor Vest i Lofoten har et godt samarbeid med Adcom
På Leknes i Lofoten finner vi Økonor Vest-Lofoten eller CR Regnskap og Rådgivning, som det juridiske navnet leses.

Arbeider tilnærmet papirløst
Her tilbys det regnskap og rådgivningstjenester innenfor alle næringer, uansett størrelse. Vi tok en prat med daglig leder, Erling Vestgård, for å høre hvordan de jobber i denne bransjen nå når vi har kommet til 2014.
– Vi er godt og vel 30 ansatte fordelt på tre forskjellige kontor per i dag forteller Erling. Vi jobber for å få alle kontorene over på en plattform. Vi har valgt en løsning som baserer seg på ERP-systemet Visma Global, men ett av våre kontor er foreløpig fortsatt på Visma Business. Internt i vår bedrift utnytter vi systemene fullt ut og jobber dermed tilnærmet papirløst. Vi kommuniserer også mer og mer elektronisk med kundene, der det er naturlig, fortsetter han.
– Siden jeg startet for snart 20 år, og så lenge jeg kan huske, har vi alltid hatt et godt samarbeid med Adcom Sortland. De leverer og supporterer alle Visma-produktene vi bruker og har samtidig en god dialog med de som leverer våre ASP-tjenester slik at de også holder seg oppdatert på våre løsninger. Vi har også Huldt & Lillevik Lønn gjennom Adcom Sortland. I en tid hvor mye foregår elektronisk har Økonor Vest-Lofoten en fot i begge endene av skalaen.
– Det er jo fortsatt de kundene som kommer inn med den tradisjonelle permen under hånden, og dette er slik det har blitt gjort i mange år, forteller Erling. Vi har kunder i begge ytterkantene og gjør vårt beste for å ivareta alle behov. Samtidig synes vi det er veldig spennende med de nye løsningene vi tilbyr våre kunder, hvor de rett og slett kan skanne bilagene sine rett inn i vårt dokumentsenter i Visma.
Økonor Vest-Lofoten har et betydelig antall kunder som er tilknyttet løsningen deres, og som benytter Dokumentsenteret for å gjøre prosessen med bilag mer automatisk. Når Dokumentsenteret kombineres med Transfer IT blir dette sømløst og fungerer veldig bra. Transfer IT er et program utviklet av Adcom som gjør at kunden via sin lokale skanner kan sende dokumentene rett inn
i systemene til Økonor Vest-Lofoten. Da er det elektroniske bilaget klart til kontering og overføring til regnskapssystemet vårt, sier Erling. Det er en enkel måte å få bilaget fra kunden og inn til oss istedenfor bilagsmapper de må sende manuelt. Det er også en relativt rimelig løsning hvor kundene betaler en liten sum i måneden for å ha denne automatiske funksjonen tilgjengelig.
Effektivisering og automatisering blir viktigere
– Det er ikke tvil om at i det større bildet for vår bransje blir det viktigere og viktigere med effektivisering, automatisering og rådgivning. Det stilles høye krav til kundene og oss på hvordan man skal følge lover og regler, samt bruke de forskjellige verktøyene vi har. Vi gjør vårt beste for å få løsninger som passer den enkelte kunden, såvi pusher ikke den elektroniske biten på noen, men heller veileder slik at de selv kan velge de bestealternativene for dem.
Ofte er det slik at mindre kunder, som kanskje bare har behov for å gjøre dette en gang i blant, aldri får det helt inn i fingrene. For dem er det kanskje ikke hensiktsmessig å legge opp et elektronisk og helautomatisk system – fordi de gjør dette for sjelden. Det må nok være litt størrelse og omfang før man får den klare effekten av disse automatiserte løsningene, forklarer Erling.
Regnskapsbransjen er i enorm utvikling i forhold til at transaksjoner i forhold til banker og det offentlige etter hvert kreves mer og mer automatisert. Alt skjer elektronisk og dette bidrar til at våre system og løsninger kommuniserer bedre og bedre med de ulike aktørene, noe som gjør at vi får transaksjonene raskere inn i systemet og blir mer effektive.
-Vi går ikke så offensivt ut for å få flest mulig kunder over på automatiserte løsninger, men etter gode dialoger med kundene våre så ser vi deres ønsker og behov, og prøver å møte dem på best mulig måte. Det er nok heller IT-bransjen og da selvsagt Adcom Sortland, som er mer innovativt frampå for å snekre de forskjellige løsningene. Det krever jo også litt tid før det blir så effektivt som det kan være, i og med at man må lære seg en ny måte å jobbe på. For mange er det litt uvant å jobbe med elektroniske dokument, og derfor trenger de mer bistand og rådgivning fra oss. Kundene er svært forskjellige, for noen er det naturlig å jobbe elektronisk, mens andre fortsatt er mer tradisjonelle, og det vil ta tid få alle til å jobbe papirløst. Men det er absolutt den veien utviklingen går, og da klarer vi også å effektivisere arbeidet i mye større grad, forklarer Erling.
Alt i alt kan man si at det er veldig spennende i vår bransje for tiden og vi er positive til å være med på utviklingen videre. Vi er svært glade for å ha Adcom Sortland i ryggen både som leverandør og på support.
FOTO / Ivan Bertona/Unsplash
La oss ta en prat om hvordan du kan spare tid
Stein Andre er it-konsulent i Molde og har jobbet med Microsoft i 10 år. Han er en kløpper i Office 365 sine løsninger, og har alltid et smil på lur.

Relaterte innlegg
Vi tar pulsen på din IT-helse
En dårlig IT-helse kan i verste fall gjøre det umulig for deg og dine kollegaer å jobbe. Når tok du sist pulsen på arbeidsdagen din? Vi går hardt ut, og sier at IT-helsa på jobb er like viktig som din egen helse. Vi kartlegger din IT-helse og gir deg verdifulle råd til hvordan du kan senke pulsen i din bedrift.
Innspilling av webinaret om sikkerhetspolicy
En sikkerhetspolicy er bedriftens kjøreregler i all databehandling, om hvor data lagres, backuprutiner, hvordan man håndterer sikkerhetsbrist, passordregler, etc. Vi gir dere veiledning på hvordan man lager en skuddsikker sikkerhetspolicy for deres bedrift.
Innspilling av webinaret om backup
Hvilke kilder er det til datatap, og hvordan tar man høyde for det? Den beste måten å sikre seg mot datatap og driftsstans er god backupløsninger. Vi tar dere gjennom både lokal- og skybackup, og stiller noen viktige spørsmål til hvor data bør lagres og hvordan den bør sikkerhetskopieres.